مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به همراه هیئت جمهوری آذربایجان از پروژه پل مرزی آستاراچای و بارانداز پایانه ریلی آستارا بازدید کرد.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزير راهوشهرسازی و مديرعامل شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زيربناهای حملونقل كشور امروز از هیئت مدیران ارشد وزارت حملونقل کشور جمهوری آذربایجان استقبال کرد.
خادمی به همراه این هیئت از پروژه پل مرزی آستاراچای و بارانداز پایانه ریلی آستارا بازدید کرد. سپس در حاشیه این بازدید، جلسه مشترکی با هیئت مذکور به ریاست خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی برگزار شد.
در این جلسه خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی به سفر هیئت آذربایجانی و تشکیل جلسه با وزیر راهوشهرسازی در هفتههای گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه بنا شد کارگروهی برای رسیدگی به موارد مورد بحث در نقطه صفر مرزی در منطقه آستارا ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز با هیئت عازمی از کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان نیز در خصوص موارد مرزی و زیرساختهایی که در نقطه صفر مرزی باید اجرا شوند، تبادل نظر شد، افزود: برای افزایش ظرفیت اجرایی تردد در نقطه صفر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان، ایجاد پل جادهای در آستارا را برنامهریزی کردهایم.
مديرعامل شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زيربناهای حملونقل كشور با اظهار اینکه در این نشست درباره نحوه شروع عملیات اجرایی این پل به نام آستاراچای بر روی رودخانه مرزی در آستارا بحث و در نهایت توافق شد، تصریح کرد: درباره مباحث انتخاب پیمانکار و نحوه تامین مالی این پروژه نیز گفتوگوها به نتیجه رسید و امیدواریم در جلسه آینده که با حضور وزیر راهوشهرسازی در کشور آذربایجان برگزار میشود، توافقنامه اجرایی آن به امضا برسد.
برآورد اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی موردنیاز برای اجرای پروژه پل مرزی
خادمی با اشاره به طول ۹۷ متری این پل مرزی که بناست بر روی رودخانه آستاراچای احداث شود، توضیح داد: این پل مرزی به عرض ۳۲ متر و به صورت چهار خطه با دو پیادهرو در طرفین احداث میشود که بر اساس برآوردهای انجام شده، هزینه اجرای آن حدود ۱۷۰ میلیارد تومان معادل ۵ میلیون یورو خواهد بود.
بهگفته وی هزینه عملیات اجرایی احداث پل مرزی آستاراچای به صورت مشترک و با سهم ۵۰ درصدی برای هر یک از دو کشور ایران و آذربایجان تامین خواهد شد.
معاون وزیر راهوشهرسازی همچنین درباره ترانزیت از کشور آذربایجان از طریق مسیر ریلی که پایانه باری و ریلی آن سه سال پیش در خاک ایران ساخته شده است، گفت: اکنون ترانزیت از کشور آذربایجان از طریق این مسیر ریلی به داخل خاک ما از نقطه صفر مرزی انجام میشود.
وی با اشاره به گفتوگو با هیئت آذربایجانی درباره مشکلات این مسیر و پایانه ریلی، اظهار داشت: قرار شد ادامه تکمیل این پایانه باری در برنامه دو طرف قرار بگیرد و موانع موجود با نظر مساعد دو طرف برطرف شد.
خادمی اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی تکمیل این پایانه در اسرع وقت سرعت بگیرد.
مدیرعامل شركت مادر تخصصی ساخت و توسعه زيربناهای حملونقل كشور همچنین با اشاره به وجود موارد و مشکلات ترانزیتی و گمرکی در این پایانه، گفت: این مشکلات را نیز کارشناسان دو طرف بررسی کردند و بنا شد که موانع موجود با توافق دو کشور رفع شود تا بتوانیم مبادلات کالا به صورت جادهای و ریلی را در محل این پایانه باری سرعت ببخشیم.
نظر شما